Mijn goede oude marteltandarts

Vandaag op Nu.nl een echo uit mijn verre verleden: de marteltandarts.
Deze man heeft ook mij ooit tot zijn klantenkring mogen rekenen, toen hij nog een praktijk had in Schiedam. De meeste van jullie kennen dit verhaal ongetwijfeld al, voor de anderen volgt hier de samenvatting.

Drie jaar lang was Hok Tong mijn tandarts. Hij had een kleine smoezelige praktijk in een woonflat, alwaar hij met minimale voorzieningen zijn patienten behandelde. Alle andere tandartsen in regio Rotterdam waren vol, dus ik had geen keus. Maar ik vond het prima. In die drie jaar heeft hij niets kwalijks aan mijn gebit kunnen vinden. Meestal keek hij 5 seconden, zei dan dat het prima was en ging, teneinde zijn honorarium te rechtvaardigen, mijn tanden een beetje polijsten. Meestal vergat hij daarna nog de rekening te sturen; twee keer heb ik op eigen initiatief 30 euro op zijn rekening gestort. Oftewel: ik vond het een toptandarts. Stukken beter dan de rits beunhazen die de jaren ervoor aan mijn fietsenhok hadden zitten klussen.

Op een avond werd ik gebeld door de politie. Of ik patient was van een zekere Hok Tong. Het verhaal wat volgde was verbijsterend. De man bleek, ondanks een schorsing van het medische tuchtcollege, twee praktijken te hebben met in totaal 2000 klanten, waarvan vrijwel IEDEREEN nu problemen had. Sommigen waren er zo erg aan toe, dat hun hele gebit moest worden vervangen. De politieman weidde uiteraard niet verder uit over de wantoestanden, dat kon ik later in de krant lezen. Enge dingen. Tenminste een persoon had op een of andere ongelovelijke wijze kaakrot overgehouden aan zijn behandeling. Iemand anders was al zijn kiezen aan de rechterkant kwijt. Weer iemand anders had iets naars aan zijn tandvlees. Profisorisch ingezette bruggen, verkeerde tanden getrokken … allemaal heel erg brrrr …
Enfin, de vraag was of ik een klacht wilde indienen. De tandarts was opgepakt en alle klanten werd gevraagd of ze in een gezamelijke rechtszaak wilden deelnemen. Nou ja, dat hoefde dus niet. De man had nooit wat gedaan dus er was ook niets dat fout had kunnen gaan. Geluk gehad.

Hoeveel geluk, dat bleek later pas toen de rechtszaak diende. Er bleken van die 2000 patienten maar VIER geen klachten te hebben. Daar hoorde ik dus bij. Ik vond het allemaal dolkomisch, eindelijk eens geluk op mijn dentale register. Tenminste … tot ik naar een nieuwe tandarts ging die vervolgens 13 kiezen preventief heeft zitten uitboren vanwege jarenlang achterstallig onderhoud. OK, misschien hebben er dus maar 3 patienten geluk gehad 😉 …

En nu dus een bizarre nieuwe ontwikkeling. Diezelfde tandarts heeft, na 3 maanden cel, doodleuk weer een nieuwe praktijk opgezet. En nu staat ie opnieuw voor de rechter! Hij toont wel liefde voor zijn vak moet ik zeggen. Of voor de centen dan tenminste. Benieuwd wat die man dit keer voor straf krijgt. Ik ga intussen, avonturier die ik ben, een nieuw risico nemen. Mijn tanden laten bleken hier op Samui. Is hier namelijk spotgoedkoop. En als het mislukt, kan je vast ook wel een kunstgebit krijgen voor een prikkie.

2 Reacties op “Mijn goede oude marteltandarts

  1. Fascinerend verhaal, doet mij denken aan mijn jonge jaren, toen ik voor het eerst zelfstandig door het leven ging, bleek ik 19 vullingen nodig te hebben. Heb inmiddels 2 bruggen en 4 losse kronen, maar nog steeds geen kunstgebit(ben 66 inmiddels). Vanmorgen was ik bij een mondhygieniste, die mij nu flink onder handen neemt, ook weer verwaarlozing, ondanks tot nu toe dure tandarts. Als ik dit niet doe vallen ze er geheid over een aantal jaartjes uit, is mij verzekerd. Aangezien ik al de nodige hulpmiddelen bezit(hoorapparaten en bril, nog geen steunkousen), wil ik dit liever voorkomen.

  2. Ook bizar! Ik heb dit nieuwsitem deze week met veel ongeloof op tv bekeken. Er werden een aantal patienten geinterviewd en dat zag er gruwelijk uit! Je hebt inderdaad mazzel gehad.

Geef een reactie

