Waar luistert Hof naar?

Laat ik jullie eens ongevraagd verblijden met wat muziek tips. De drie schijven die deze dagen in mijn CD-speler rouleren (tussen de eindeloze James Blunt en Jack Johnson sessies van Kesaya door …):

1. We are scientists – Brain Thrust Mastery

Openingsfeest  LHC dooie boel

Openingsfeest LHC dooie boel

Door de zogenaamde kenners unaniem gekraakt. Nou, fok de kenners, ik vind het onweerstaanbaar! Op het eerste gehoor wat te glad geproduceerd en aan die stem moet je even wennen. Later vallen de goede melodieen en de lekker doordachte instrumentatie op. Happy tunes voor geeks. Zoals bekend ben ik geen voorstander van jaren 80 invloeden, maar als het dan toch moet, dan maar zoals in Lethal Enforcer. Mijn favoriete track: Impatience. Allemaal tesamen nu: “Now it’s time that you stopped being so impatient!”
De clip van After Hours schijnt trouwens nogal bijzonder te zijn. Oordeel zelf:

2. Sigur Ros – Med sud i eyrum vid spilum endalaust

Nieuw onderdeel gay-olympics trok weinig bekijks

Nieuw onderdeel gay-olympics trok weinig bekijks

Dat dit album de top van de Singaporese verkooplijsten heeft gehaald mag een wonder geheten, gezien de nogal homo-“erotische” voorkant. Blijkbaar verloochent kwaliteit zich niet, alhoewel dit niet iedereens pakkie an zal zijn. Erg sferisch en soms traag. Teksten in het IJslandisch verhogen de toegankelijkheid ook niet echt. Maar wat bloedstollend mooi! Kippevel bij de fantastische climax in Festival, een droge snik bij het depri-ijle Illgresi en lekker stampen bij de voor Sigur Ros ongewoon opgetogen nummers Inni mer syugur vitleysingur en Vid spilum endalaust (wat een taal man).

3. Iggy Pop – I’m worth a million in prices

Iggy op zijn paasbest

Iggy op zijn paasbest

Normaal ben ik niet zo van het Best of gebeuren, maar in het geval Iggy Pop komt dat wel goed uit. Natuurlijk heeft de man fantastische, wereldveranderende muziek gemaakt, maar, laten we eerlijk zijn, ook een hele hoop meuk. Dan komt zo’n Anthology wel goed uit. Ik heb alleen deel 1 gekocht (tot 1977 of zoiets), zodat de latere zooi me bepaard blijft. American Ceasar uitgezonderd, maar die koop ik nog wel eens apart. Wat opvalt is hoe urgent nummers als 1969 en No Fun nog steeds klinken, 40 jaar na dato. En Lust for Life blijft natuurlijk geweldig.

Een Reactie op “Waar luistert Hof naar?

  1. Ik weet niet hoe het met de laatste van Sigur Ros zit, maar ‘normaal’ zingen die gasten in een zelf verzonnen taal. Wellicht gebaseerd op overdosis ijslandse paddo’s, tongentaal of de lokale dronken elfjes.

Geef een reactie

