The dark side of Samui

Zoals jullie intussen hebben kunnen lezen, is het hier aardig vertoeven. Ik realiseer me dat mijn relaas hierover wellicht een beetje over de top overkwam. Vandaag dan maar ruimte wat voor tegengeluiden. Wat is er allemaal niet leuk hier?

GELUID
De mensen in Thailand hebben een aparte afwijking. Ze zijn bang voor stilte. Ik weet niet waarom; het zit gewoon in de volksaard. Nou kan je dit probleem op bepaalde manieren aanpakken. Een oplossing zou zijn dat iedereen continue op straat loopt te gillen. Maar dat hou je niet vol natuurlijk, alhoewel de Engelsen af en toe een aardige poging wagen. Een andere oplossing is de hele tijd luide apparaten aan te hebben staan, een methode geliefd bij bepaalde jongeren in het Nederlandse openbaar vervoer. Maar daar heb je geld voor nodig, en dat hebben ze hier niet. Lastig.
Nou hebben ze hier een hele creatieve oplossing voor gevonden: soundtrucks. Dat zijn omgebouwde tuk-tuks (kleine, open busjes) volgepropt met geluidsapparatuur. Die rijden de hele dag rond, op luid volume reclame voor evenementen uibrakend, of verkiezingspropaganda, of harde muziek of wat er ook nodig is om die genante stilte van de straat te verdrijven. Het ergste zijn de trucks die reclame maken voor Thai boxing. Elke truck lijkt hetzelfde bandje op te hebben staan, ingesproken door iemand met een gefnuikt gevoel voor metrum en een voorliefde voor repetitie: “Tonight! Tonight! In stadium! In stadium! The fight of the fight! The champion of the champion! The fight of the fight! See the champion! In stadium! Get your seat E-A-R-L-I-E-R! Get your seat E-A-R-L-I-E-R! The champion of the champion!”. Het ergste van al: ze rijden al om fucking 5 uur ’s ochtends rond!

GEPRIK
Zoals iedereen wel weet ben ik dol op beesten, en doe derhalve letterlijk geen vlieg kwaad. Ook geen muggen dus. Hoefde ook nooit, want ik verkeer in de zeer aangename positie dat ze mij toch niet lusten. Behalve dan op het Schotse eiland Skye; die krengen zouden nog door een gepantserde tank heen prikken als ze zouden weten dat er mensen in zaten.
Maar goed, jullie raden het al, of all places, precies diegene die ik heb uitverkoren om mijn zuurverdiende sabbatical te gaan vieren, waar ik hoopte even ongestoord te gaan indoleren, precies daar, op die fucking nietige 100 vierkante kilometer aarde, zit er weer net een soort die me ook lust. En hoe 😦
Vreselijk irritant! Nou snap ik waarom iedereen zo fanatiek achter dat ongedierte aanzit.

GENANT
Mijn casa is onderdeel van een complex van 6 huizen, die samen een zwembad delen. Nou zijn wij de enige huurders op dit moment, dus op zich geen probleem. Op 1 kerel na dan, en laat die nou net de hinderlijke hobby hebben om ’s ochtends poedelnaakt de tuin in te stappen en met zijn piemel te gaan zwaaien. Nou vraag ik je! Ik bedoel, ik ben er ook groot voorstander van om in mijn volle glorie rond te paraderen maar laten we eerlijk zijn: ik ben een Jonge God en die gast is een Zure Fransman. Ik bedoel maar …

GEDOE
Zoals wellicht ten overvloede vermeldt hebben we hier een schitterend uitzicht, maar af en toe wil je toch ook eens iets anders zien dan zee en palmen. En dus neem je een schotel met 130 kanalen. En zo’n leuke, makkelijk te bedienen decoder box. Die het vervolgens nooit doet. “Current channel currently scrambled”. WTF? Ik heb hier toch voor betaald? Maar even bellen. Oh, ze werken niet in het weekend. Onhandig, aangezien de decoder de onhebbelijke gewoonte heeft voornamelijk vrijdagavond kapot te gaan. Maandagochtend is er niemand die Engels spreekt, dinsdag zijn er geen monteurs, woensdag krijg ik de raad het ding aan en uit te zetten (DUH!) en anders weten ze het ook niet, donderdag komt er een monteur langs die vervolgens concludeert dat het apparaat niet werkt en me aanraadt het kantoor te bellen, vrijdag bedreig ik een medewerker over de telefoon waardoor ze het lumineuze idee krijgt een knop aan haar kant in te drukken zodat alles weer werkt. Net op tijd voor het weekend, zodat als twee uur later de decoder weer uitvalt, iedereen alweer van kantoor vertrokken is als ik ziedend van woede voor de zesenzevigste keer die week bel. So far for anger management …

Geef een reactie

