Wat eet Hof?

Deze post is opgedragen aan mijn trouwste lezeresje. Dat niemand meer kan zeggen dat ik niet aan mijn publiek denk. Dus Wai, speciaal voor jou een hele post over eten. Zoals je zo subtiel had aangevraagd in je comment eerdaags. Voor de minder culinair begaafde lezers: volgende post gaat weer over keiharde sex en gebruikelijke Hof idioterien.

eten3Allereerst hier de foto’s van ons laatste etentje in Samui met Eelco. Restaurant Red Snapper heeft een hele goede, uitgebreide kaart, met gerechten die niet per se vernieuwend zijn maar wel iets extra’s hebben. Zoals mijn pork loin steak met gecarameliseerde peer en rucola. Of Kesaya’s verrukkelijke wortel / eend salade. eten2En als de gerechten niet bijzonder waren, dan waren ze gewoon superlekker. Eelco heeft nog nooit zo’n tongstrelend pompoenesoepje naar binnen mogen gieten. Zelfs zijn befaamde “Grmph ik had moeten nemen wat jij had” liet ie achterwege. eten41Ik bedoel maar!
Het wijntje was een eenvoudige Pinot Griggio uit 2007, Italiaans. Maar best te drinken hoor, hadden we geen enkel probleem mee.

Dan verder over Laos. Dat was een beetje een teleurstelling, eetsgewijs gezien. Ik had verwacht dat het erg op Thais zou lijken, maar dan met zijn eigen finesses. Bijzondere kruiden, andere bereidingswijze, dat soort dingen. Nou was het inderdaad wat anders, maar dan omdat het gewoon slechter was klaargemaakt. Minder gekruid, minder pittig, minder variatie. Het accent lag verder meer op riviervis in plaats van zeevis. En nou kan riviervis lekker zijn, maar blijkbaar niet diegenen die in Laos rondzwemmen.

Verder zijn er veel Franse restaurants in de hoofdstad Vientiane. Een keertje Westers eten is op zich ook wel eens leuk, maar op de hoeveelheid na was het ondermaats. Relatief veel uitgegeven aan wat pizza, slakken, zalmpasta en een veels te taaie en vlakke steak met Roquefort saus. Bediening is trouwens overal ook om te janken. eten-aan-mekong1Bijzonder ongeinteresseerd en je krijgt uiteindelijk maar de helft van de bestelling en een rekening voor het dubbele. Iets positiefs dan? Ja, Lao Beer is lekker. En in Luang Prabang had je veel leuke restaurantjes aan de rivierbedding met acceptabel eten, zoals in bijgevoegde foto. In Viang Vieng was tenslotte nog een Thais georienteerde tent die ook goed te doen was.

straattentjeMaar in het algemeen: jammer, gemiste kans. De eerste dag dat we terug waren in Thailand hebben we bij een willekeurig straattentje veel lekkerder gegeten dan in een hele week Laos bij elkaar. Die hebben we onderweg veel bezocht, die tentjes. Goedkoop, simpel maar zooooooo lekker. Gewoon een kom met gele noodles, wat varkenlapjes erbij, koriander, tauge, fishsauce en chilis. Fantastisch. Een andere favouriet van mij: super-spicy rundergehakt gebakken met koriander en holy basil (een soort Thaise basiculum). Heel lekker en pittig. En dan zou ik haast nog de absolute trophy-dish vergeten, zoals mij regelmatig voorgeschoteld door mijn eigen Siamese keukenprinsesje. Salade met gegrild gemarineerd vlees en een citroen/chili/basilicum/knoflook dressing. Zo extreem lekker en verslavend pittig … Ik ben bang dat ik niet meer terug kan. Thais eten heeft in mijn persoonlijke ranglijst Italiaans nu voorgoed gepasseerd. In London ga ik direct een lijst met alle Thaise eetgelegheden uitprinten, teneinde mijn verslaving in stand te kunnen houden. Het prijsverschil zal wel even goed tegenvallen ben ik bang. Als jullie me over pakweg een half jaar verloederd op straat zien zwerven, gewapend met twee eetstokjes en een maagzweer van hier tot Bangkok, dan weten jullie hoe dat komt.

Nog een ding tenslotte. In Red Snapper hadden ze die verfoeilijke denkfout gemaak het eten op te moeten leuken met een band. Een Fillipijns muzak uitbrakend ensemble die naarmate het publiek verder van hen af begon te zitten harder begon te spelen. Fucking irritant, ik ga het nu voor de laatste keer zeggen: IK WIL GEEN LIVE MUZIEK TIJDENS MIJN ETENTJE! Nergens niet, nooit niet! Ik maak een uitzondering voor Eels maar ik vermoed dat E dezelfde mening als mij is toegedaan.
Eelco en ik vroegen ons iets wel af. Wie zit er nou wel op te wachten? Mijn theorie is dat het een wijdverspreid misverstand is dat alle mensen live-muziek altijd en overal gezellig vinden, terwijl dat ik werkelijkheid maar een klein percentage is. Restaurant en cafe eigenaars hebben dat nooit goed uitgezocht en blijven die krengen inprogrammeren. Hier op Samui is een Mexicaans cafe die een duidelijke trend laat zien. Is er een band, dan is de tent matig gevuld met wat verveelde koppels die al niet eens meer proberen over de muziek heen te schreeuwen. Zodra de band stopt, loopt de tent vol met allerhande publiek. (Waarna dan meestal de band weer begint te spelen en de zaak weer leegloopt). De eigenaar snapt niet wat er mis is en laat die band alleen maar vaker spelen. Ik heb het hart niet om het hem te zeggen.
In elk geval, ik zou mijn theorie wel eens onderzocht willen zien. Wie kent een onderzoek naar de voorkeur van eetpubliek voor live muziek? Of wie is de mening toegedaan dat het wel leuk is? Let wel, ik heb het niet over diner-shows, met speciale dans of iets dergelijks tijdens een buffet. Het gaat om een redelijk tot sjiek restaurant waar aan de zijkant een amateurband slappe uitvoeringen van Yesterday en Another day in Paradise staat te verkondigen. Ik ben benieuwd …

4 Reacties op “Wat eet Hof?

  1. wie is de dame op de foto met jou en eelco?

  2. Dank voor de eetfoto’s!
    ik ben met je eens, thais eten is absoluut verslavend…
    Joost en ik zijn van het weekend in Parijs geweest… JAMMMIIIIIEEEEE!
    Als je terug bent gaan we proberen je van je franse haat af te helpen =]

  3. Komen jullie eerst maar eens naar Londen, dan toon ik jullie een echte wereldstad!

  4. wa wa 🙂

    wanneer ga je? gebruik je nog je GM-email?

Geef een reactie

