Culture Shock

Tsja, daar zit je dan. De sandalen ingeruild voor kantoorstappers, de surfbroek voor een liquid-lunchpantalon, de tuktuk voor de tube. Terug aan het werk. Dan maar aan de zuip. Reeds de eerste dag sleepten mijn collegas me alweer mee voor liquid lunch. ’s Avond werd er een schepje bovenop gedaan. Falkie, mijn Duitse drinkbroeder sinds jaar en dag hier, wist een ale-drinkers festival. Dat leek me wel wat, een festival. Vroeg uitgelogd op het werk en de stampvolle trein gepakt naar Hackney, alwaar het 25e Pig’s Ear feest werd gehouden.

Het was even wennen. Een grote hal vol vaten bier en slecht geklede Engelse heren. Alsof de tweedpakken nooit uit de mode zijn geweest. En grote ronde snorren a la Chiel Montagne (wie kent hem nog). De spaarzame vrouw in het gezelschap kon mijn hunker naar de pigs-earThaise gratie ook niet echt doen vergeten. Maar gezellig was het wel. En Ale is best te drinken als het van goede huize komt.
Falkie is een echte connaisseur. Hij draait en ruikt aan zijn glas alsof het een Petreus uit 1989 bevat. Bier drinken vergelijkt hij met postzegel verzamelen. Dat gaat ver; zo heeft hij een lijst van alle bekende ales en stouts waarvan hij afstreept wat zijn lever reeds heeft mogen verwerken. En echt dronken wordt ie nooit. Hij maakt hoogstens nog cynischere grappen over de oorlog. Mijn favouriet: “We Germans didn’t loose the war. We came in second.”

In elk geval, het was weer eens wat anders. Eind van de week gaan we weer. Ik heb mijn geblokte vlinderdas vast naar de stomerij gebracht.

Een Reactie op “Culture Shock

  1. Geef nou toe Leon, dit is toch cultureel verantwoorder dan een dag in je eigen zwembad dobbelen…..

Geef een reactie

