Ja, laten we vooral ons Gezond Verstand gebruiken

Ik ben weer eens in de krochten van de pseudo-wetenschap afgedaald. En heb me daar toch iets moois gevonden: natuurkunde gestoeld op de Gristelijke leest!
Een groep ingenieurs uit de Verenigde Staten (waar anders?) was het niet helemaal eens met de huidige stand zaken in de physica. Quantummechanica, string theorie, radiometrie: allemaal enge dingen die niet waar kunnen zijn, want in directe tegenspraak met een (letterlijke lezing van) de bijbel. Maar dat kan je als fatsoenlijk ingenieur niet zomaar als argument aandragen, dus wordt er het volgende gesteld: de huidige natuurkunde gaat tegen het “Gezond Verstand” in en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Vandaar dat onze moderne kruisvaarders een heel eigen theorie hebben uitgedacht die wel Gezond is. Schitterend toch? Een interessant filosofisch  uitgangspunt. Alles wat ik niet begrijp, is niet waar. Non cogito, ergo non es.

En wat hebben de Heren van Gezond Verstand dan wel niet bedacht? Dat blijft allemaal heel vaag. Veel poeha over waarom quantummechanica niet waar kan zijn (“Omdat we het ons niet kunnen voorstellen, duh!”) en dat wetenschap de weg kwijt is sinds het het Judeo-Christelijke wereldbeeld heeft laten varen (“Foei, modernisten toch!”).
Een tipje van de sluier wordt opgelicht als het over deeltjesleer gaat. Alle deeltjes kunnen heel eenvoudig worden beschreven met het Spinning Ring model. En hoe werkt dat dan? Nou, zo dus:

Dave Bergman developed and published (in 1990) the Spinning Ring model of elementary particles. Charge near the surface of the thin ring rotates at the speed of light.”

spinning_charged_ringMaar natuurlijk. Charge near the surface of the ring rotates at the speed of light. Dat verklaart alles. Een met de snelheid van het licht ronddraaiende lading. Om het nog wat duidelijker te maken, hebben ze er ook nog een plaatje bijgedaan. Nou, duidelijk toch? En als je eenmaal elk deeltje als zo’n ring opvat, kan je zo combineren tot atomen, moleculen en uiteindelijk alles wat je wilt.

Zonder verdere uitleg zou dat voor mij als leek allemaal zomaar kunnen werken. Even gegoogled, maar kwam niet veel verder dan dit artikel.En dat snap ik niet, dus is het niet waar (jaja, ik pik dingen snel op). Iets algemener is dit artikel maar ook daar kan ik niet veel mee. De wiskunde ziet er goed uit maar klopt het met de waarnemingen? Kan het voorspellingen doen die de rmcf_logo1conventionele  deeltjesleer niet kan? Of is het soms conventionele theorie in een ander jasje? Dat je er niet al te veel van moet verwachten wordt duidelijk door de andere google hits die naar boven komen.Verwijzingen naar creationwiki (wikipedia herschreven door creationisten) en youngearth.org (voorvechters van een 6000 jaar oude aarde). Dan weet je het verder wel: we gaan lachen!

Een Reactie op “Ja, laten we vooral ons Gezond Verstand gebruiken

  1. ik ga deze links niet lezen, mijn mensbeeld is al zeer pessimistisch. nog erger en ik word suicidaal.

    die laatste “voorvechters van een 6000 jaar oude aarde”… mijn hemel, bestaan die mensen nog??

Geef een reactie

