Leuk doen met statistiek III

Even een kleine update van mijn post over gesjoemel met global warming statistieken. Zoals uiteengezet lijkt het tempo van opwarming te zijn afgenomen, maar het bedraagt nog altijd 0.1 graad Celsius per decennium.
Wat lees ik echter deze week in de Londense Metro: de opwarming was nog nooit zo hoog, maar liefst 0.7 graad over de afgelopen 10 jaar. De bron was The Metoffice, de Engelse tegenhanger van het KNMI en een gerenommeerd instituut.

Dat leek me niet te kloppen. Als dat waar is kunnen we er net zo goed helemaal mee stoppen met z’n allen. Dan zou het over een halve eeuw globaal gezien 3.5 graden warmer zijn, op een gemiddelde van 14 graden nu. Kortom: ik heb het maar even nagezocht. Het bleek dat volgens Metoffice de aarde 0.7 graad in totaal is opgewarmd sinds de jaren 70. Over het afgelopen decennium bedroeg de opwarming inderdaad 0.1 graad. Dat is nogal wat anders natuurlijk.

Zo zie je maar hoe een (slechte) krant achteloos persberichten kan overschrijven zonder te checken wat er eigenlijk staat. En daarmee misverstanden veroorzaakt. De volgende dag stonden er dan ook een hoop reacties in de krant. Grofweg de helft van mensen die banger zijn dan ooit en smeken om maatregelen tegen de CO2 uitstoot. De andere helft was van skeptici die zeiden dat ze het nog nooit zo koud hadden gehad als nu deze winter. Dat toverde wel even een glimlach op mijn gezicht. Het is op het moment 6 tot 8 graden in London. Niet dat je mij hoort klagen …

Geef een reactie

