Draconisch?

Zo, eens kijken of ik een leuk discussietje kan opwekken. Het onderwerp klinkt misschien saai, maar is in principe controversieel: plastic tasjes.

plasticbagwasteIn Azie heb ik me regelmatig geergerd aan de zinloze overdaad aan plastic tasjes. Bij elk product wat je koopt, ook al is het 1 snijboon, krijg je een plastic tasje mee. Zelfs als je zelf een draagtas bij je hebt en die op de counter legt, wordt nog steeds vrijwel elk product in een tasje gefrommeld. Als je zegt geen tasje nodig te hebben, wordt er soms met onbegrip gereageerd. Een enkele keer leek de verkoper in kwestie zich zelfs beledigd te voelen, aangezien ik zijn service weigerde.

Het klinkt pietluttig, maar er is natuurlijk heel veel tegen die krengen op te werpen. Het kost meer tijd aan de counter, met langere wachttijden als gevolg. Je huis slibt langzaam dicht met al die nutteloze tasjes. Het kost de verkoper geld. Maar het belangrijkste is natuurlijk duurzaamheid. Vplastic-bird3rijwel alle zakjes komen in het milieu terecht en zijn zo onafbreekbaar als de pest. Plus het feit dat plastic voor een deel uit olie wordt bereid, en laten we daar niet al te veel meer van hebben. Redenen genoeg dus om wat minder lichtzinnig met die dingen om te gaan. Helaas dat werkt in Azie (en eigenlijk in de rest van de wereld) niet zo. De meerderheid van de mensen stelt nou eenmaal hun eigen gemak boven algemeen goed. Tegen gemakzucht en egoisme valt niet op te redeneren.

garbage-in-maldives-001Intussen begint Azie op sommige plekken dicht te slibben. Notoire voorbeelden zijn het vuileiland in de Maldiven en de verstikte rivieren in China. Maar natuurlijk spant ubervervuiler India weer de kroon. Rond Delhi is zwervend plastic zo’n probleem geworden, dat de overheid heeft besloten tot een draconische maatregel. Hou je vast. Iemand die een plastic tasje meegeeft aan een klant, krijgt tot 5 jaar lang gevangenisstraf. Je leest dit goed: 5 jaar de cel in voor 1 lullig plastic tasje. Als je als klant er een aanneemt, krijg je een boete van ongeveer 1400 euro.

Ik zelf vind dit eigenlijk prima. Laat de mensen maar eens met hun neus op de feiten worden gedrukt. Afgelopen met die instelling van als ik het makkelijk vind moet het kunnen. Mensen zijn nou eenmaal zelf te dom om rekening te houden met een groter goed, en al helemaal niet op de langere termijn. Dan moeten we het maar anders duidelijk maken.
Dus India: goed gedaan! Hopelijk volgt de rest van de wereld. Bangladesh and Rwanda hebben ook al een verbod. Zo moeilijk moet het verdorie toch niet zijn om gewoon je eigen draagtas mee te nemen? Maar ik kan me voorstellen dat mensen de Indiase maatregel absurd vinden. Prima, laat ze dat vooral uiteenzetten. Mijn comment box staat voor ze open.

6 Reacties op “Draconisch?

  1. Meteen doen, ik vind het een geniaal plan Leon!

  2. Soft hoor. Er moet een voorbeeld worden gesteld! Doodstraf gewoon?

  3. En levenslang voor laffe provocatiepogingen door bloggers!

  4. Hopelijk volgen ze hier in de VS ook. Ze staan me altijd vreemd aan te kijken als ik met m’n eigen tas aan kom zetten en vorig jaar was hier een rel omdat de Ikea 5 cent in rekening bracht voor een plastic tasje……..

  5. Heerlijk toch, zo’n plastic zakje. Alle geheid op een stokje, wat zouden we doen zonder plastic zakjes ? Als ik 2 appels koop in de supermarkt dan wil ik dat ze verpakt worden in een plastic zakje. Het is geen porum als ik in beide broekzakken een appel steek. Zo kan ik toch niet naar huis ! Hoeveel mensen sparen plastic zakken ? Je kunt die mensen hun hobby toch niet ontnemen ! Laatst kocht ik 5 kilo rijst in een plastic zak. Gelukkig dat je winkel juffrouw deze grote zak in een nog grotere plastic zak deed en vroeg of dit voldoende was. Nee, geenszins ! “Kunt U voor de zekerheid de rijst in de plastic zak in de plastic draagtas nogmaals voor de stevigheid in een grotere plastic zak doen, zodat deze niet scheurt”. Vol dankbaarheid keek ze me aan en overtuigd van haar goede service kreeg ik nogmaals een plastic zak rond de andere 2 plastic zakken. Het kan niet op. Mijn verzameling van plastic zakken en zakjes is ondertussen enorm na 8 jaar in Azie te wonen. Ik hou van plastic zakjes. Mijn A4’tjes zitten altijd in een plastic hoesje, mijn pasfoto’s horen bij elkaar in een op maat gesneden doorzichtig plastic folietje en ik ben trots op mijn gelamineerd rijbewijs. Zeg nu zelf, als je landkaart of plattegrond beschermd is tegen nattigheid en/of vette vingers door middel van een plastic hoesje dan is de duurzaamheid van de kaart vele malen verbeterd. Hoe ga je pillen en andere medicijnen gescheiden houden en beschermen tegen weer en wind zonder plastic zakjes ? Hoe dan ook, legio voorbeelden van nuttig gebruik van plastic zakjes.
    Laatst was ik zo gelukkig in Maleisie. Kwam ik daar op een verlaten plek midden in de natuur en ik kon het bos niet zien vanwege al de plastic zakjes die door de takken van de bomen tegengehouden werden. Het was een prachtig plastic bos. Gelukkig zal dit nog jaren zo blijven want niemand gaat dit opruimen. Heerlijk toch ?
    Graag reactie, de plastic zakjes man.

  6. heerlijk hoor, plastic zakjes. plastic bossen heb je hier in nederland ook al. ze hangen hier zelfs aan de bomen, de plastic zakjes, verpakt in een plastic zak. En er zitten gratis nog blikjes, fruitschillen, kartonnen doosjes en andere resten in. groetjes, xxx

Geef een reactie

