Hof in Kotka

Het kan bijna niet anders of dit is de depressiefste plek waar ik ooit geweest ben. Kotka. Wat een kolere-gat. En dan is mijn onvrijwillige verblijf hier ook nog eens met twee dagen verlengd.

Reeds eerder meldde ik dat mijn hotel geen overdadige luxe biedt . ’s Nachts rennen er dronken Russen (Esten? Letten? In elk geval behept met een nare tongval)  door de gangen, schreeuwend en ruziemakend, en ik ben te laf om mijn bed uit te komen om erKotka1 iets van te zeggen. De receptie bellen om te klagen gaat niet; de telefoon op mijn kamer uit slechts enkele vage piepen.
Overdag probeer ik Kotka een kans te geven. Kotka heeft dat nou niet bepaald met beide handen aangegrepen. Hier is de mooiste foto die ik van dit gehucht heb weten te maken. Op zich gaat dat nog, leuk parkje met waterval enzo. Kotka2Maar het grootste gedeelte van de stad ziet eruit zoals op foto 2. En dan zijn deze gebouwen nog leuk rood. De meeste zijn namelijk grijs. Zoals de lucht. Het zou volop lente moeten zijn, maar daar doen ze hier niet aan. Er waart al enkele dagen een herfststorm door de straten die het ergste doet vermoeden voor enkele maanden verder in het jaar.

De mensen wonen hier omdat ze ook niet anders kunnen vermoed ik. Voornamelijk bejaarden die zich voortbewegen met Nordic Walking sticks. Geen kinderen op straat, slechts wat verveelde pubers. Een opmerkelijk verschijnsel is dat in elke winkel gokautomaten staan. Midden in een supermarkt of een bakkerij staan hier doodgewoon fruitautomaten. En allemaal steevast bezet. Veel meer is hier niet te doen. Aan de kassa’s zie je verweerde echtparen drank inslaan, teneinde weer een avond in deze uithoek door te komen. Wat zijn de mensen trouwens lelijk hier; het gros ziet eruit alsof ze zijn voortgekomen uit een mislukt eugenetisch experiment.

Nou ja, het mag duidelijk zijn: ik zit hier niet voor mijn plezier. Morgenochtend vroeg moet ik me in de haven melden, om die 272 pijpen uitgeladen te zien worden. 20 per uur, zo is me verteld. Geen idee wat ik precies moet controleren. Boeit geloof ik niet, als ik aan het eind maar een formuliertje onderteken. Grrrrrrr … En dat kost me dan een avondje kostbare kwaliteits-tijd met WaiHan en consorten. Hopelijk halen we dat zaterdag dubbel en dwars in.

Een Reactie op “Hof in Kotka

  1. Hopelijk zien we je nog….

    272 pijpen uitladen? hmmm. hoelaat beginnen jullie? komen de wodka-uurtjes daar nog bij? of doen ze dat gewoon tijdens het werk?

Geef een reactie

