Hof doet cultureel

Teneinde de goede mensen van Rosetti’s scheepswerf niet voor de voeten te lopen tijdens hun voorbereidingen voor het vertrek van de module die ze aldaar zo noestig gefabriceerd hadden, nam ik een dagje vrijaf. Een goede gelegenheid om een cultureel tripje te maken naar Ravenna, een stad die staat aangeschreven als “een levend mosaiek”. Het telt maar liefst 8 World Heritage Sites. Dat is potverdikkeme nog meer dan Scheveningen! Veelbelovend dus en vandaar hop, de bus gepakt en gaan.

Ravenna’s wortels liggen in de 5e eeuw na Christus. Zoals alle andere steden in Italie was het ooit belangrijk, met koningen, pauzen, regionale macht en een bloeiende wetenschap. Now, not so much. Een beetje een openlucht museum, maar daar is op zich niks mee natuurlijk. Ik besloot een oprecht geinteresseerde tocht te maken langs alle hoogtepunten.Plaats van de paupers Natuurlijk onderbroken voor een terrasje met pasta en een goed glas wijn. Ik ga niet cultureel zitten doen op een nuchtere maag.

Allereerst naar de Plaats van het Gepeupel (Piazzal del Populo). Ik citeer de brochure: “A great elegant square”. Tsja, wat moet je ervan zeggen. Een beetje pauperig inderdaad.

GaribaldiGauw door naar het volgende plein. En kijk eens wie we daar hebben! GARIBALDI, GARIBALDI, WIE WAS DAT OOK ALWEEEEEEEEEEEEER?! Voor de ingewijden onder ons: hij hield meer van struik.

Een straathoek verderop blijkt ook Dante zich onder Ravenna’s beroemde zonen te mogen scharen.

Dante

Dante Alighieri dus, U allen welbekend van luchtige werkjes als De Goddelijke Komedie en De Monarchie. Nou ben ik ook niet bepaald fan van ’s mans ouvre, maar om hem nou met zo’n armetierig mausoleumpje af te schepen … jammer.

CathedralDan maar direct door naar het hoogtepunt van de stad: La Basilica di San Vitale. Die was zonder meer indrukwekkend. Zowel van binnen als van buiten. Anders dan de tig andere dertien-in-een-dozijn kathedralen waar Italie vol van staat. Duisterder, vrijblijvender, ruimtelijker. Altijd moeilijk om dat mooi op beeld te zetten, gelukkig brengt PTGui uitkomst (Joost, waar blijft mijn commissie trouwens?)

Na nog een handvol kerken en mausoleums te hebben gezien, werd ik een beetje misselijk. De ene na de andere doorboorde Jezus, onthoofde discipel en brandende heiden. Katholicisme is en blijft toch een sekte des doods. Ik besloot nog een laatste kans te geven aan La Basilica di Apollinare Nuovo. Beroemd om zijn overvloed aan gedetailleerde mozieken. Wederom: wat moet ik ervan zeggen. Kon je altijd zo leuk mozieken, wat ga je maken: een paar dozijn vrome mannetjes met een kring om hun kop. Gemiste kans zeg ik.

Mozaieken

Er was nog een tentoonstelling genaamd “Laboratorium della Mosaica”, wat aanvankelijk nog een sprankje interesse in me opwekte. Helaas. Het bleek een dekmantel voor de plaatselijke toeristenshop, waar twee harige vrouwen in de overgang een soort “Mosiac by numbers” (Iedereen kan Mozieken) aan het demonstreren waren. Aan niemand. Gauw weggerend en de bus naar het strand gepakt.

2 Reacties op “Hof doet cultureel

  1. Er is maar 1 miezerig zinnetje over het eten….

Geef een reactie

