Hof bangt hoofd

Vroeger, toen Hof nog een Hofje was, mocht ik graag eens een concertje pakken. Nu ben ik oud en heb ik daar weinig zin meer in. Muziek is meestal toch beter te pruimen in de comfortabele begrenzing van je eigen woonkamer, gespeeld over je uitgebalanceerde sound-system, met een biertje binnen handbereik in plaats van aan een drukke dure bar en zonder zanikende, hossende boeren om je heen.

Maar een mens moet uitzonderingen durven maken. En zeker eens mens woonachtig te Londen. Het leek me dat je hier niet met goed fatsoen geleefd kan hebben zonder een keer een muzikaal uitstapje te hebben gemaakt. En dus, toen de uitnodiging kwam om een concert van Alestorm te bezoeken, zei ik voor de verandering eens een keertje Ja.

Nou is Alestorm het ook wel waard. Een combinatie van Schotse folkmuziek en snoeiharde metal, met als thema piraterij. Het klinkt kinderachtig, piratenmuziek, en dat is het ergens ook, om nog maar te zwijgen over morele bezwaren, ik bedoel we gaan toch ook niet heroisch zitten doen over terroristen, en het parodoxaal genoeg wel perfect geaccepteerd is dat piraten leuk en gezellig zijn, sorry ik dwaal af, enfin, Alestorm’s muziek is dus zo aanstekelijk en het balanceert zo leuk op de grens tussen gimmick en serieus, dat dat hele piraterijgezeik me geen bal kon schelen, ik gewoon de stoute schoenen aantrok en voor het eerst in jaren weer eens opwachting maakte in een bedompt, overvol en stinkend hol waar ik anders nog geen houten poot binnen zou willen zetten. En waarvoor? Hiervoor!

En het was het waard. Wat een fucking geweldig concert! Nooit gedacht dat mijn vastgeroeste nekspiertjes nog tot dergelijke ritmische uitspattingen te bewegen waren. Uiteraard stond ik aan de zijkant, ik was nooit zo’n held in de moshpit, maar dat liet niet onverlet dat mijn hoofd de nodige snelle, verticale bewegingen maakte op de beukende ritmes die ten gehore werden gebracht. Mijn haar kreeg er fantoompijn van. En wat een sfeertje! Het is toch eigenlijk bizar dat metal concerten verreweg de beste sfeer kennen, geen aggresiviteit, geen opstootjes, iedereen leuk en gezellig, en dat voor een meute waarvan elk lid gemiddeld drie doorgezaagde lijken en zes bebloede doodshoofden op zijn of haar T-shirt heeft staan. Moet toch iets met het intelligentieniveau van de muziek te maken hebben. Of al die zogenaamd stoere metalheads zijn eigenlijk allemaal pussies, dat kan natuurlijk ook.

Maar de fantastische sfeer ten spijt, het was de muziek die het maakte. De voorman van Alestorm ziet eruit als Russell Brand op heroine, desondanks: wat een vent! Vol overgave spuwde hij zijn perfect gearticuleerde piratenrijmsels in de microfoon, zichzelf begeleidend op zo’n gitaarvormige keyboard waaruit hij de accordeon -en doedelzakpartijen toverde. Goed, toegegeven, echte doedelzakken waren nog cooler geweest maar je kan niet alles hebben. De ritmesectie was precies, snel, hard en afwisselend. Bijna perfecte overgangen in toch redelijk complexe muziek. De gitarist was zo’n typische jaren 80 vingervlugge wannabe-macho waarbij het aantal noten per seconde belangrijker is dan een goede melodie, maar who fucking cares. Hij deed het met zijn hart en het paste wonderwel in de frantische powerfolk die Alestorm speelt. Aldus werkte het ensemble in noodvaart tien even briljante songs af voor een laaiende zee van bangende hoofden. Kortom: ik ben een fan. Yarr yarr!

2 Reacties op “Hof bangt hoofd

  1. afschuw.
    kan niet anders zeggen.
    Volgens mij moet je toch iets van britse folklorische genen hebben om dit te kunnen waarderen.

    Leon, moet ik me zorgen maken om je?

  2. oh jee.
    Joost zegt net dat hij het wel leuk vindt…
    ik maak me zorgen.

Geef een reactie

