Hof in vervoering

Ik was in een nostalgische bui, die dag. Mijmerend over mijn lang vervlogen jeugd stapte ik de HMV binnen, op zoek naar de muziek die me door mijn adolescente jaren had gesleept.
Toen ik uiteindelijk met een stapeltje Supertramp, Iron Maiden en UFO in mijn handen stond, besloot ik dit hoge ouwe-lullen gehalte te compenseren met iets hedendaags. Lukraak een CD gepakt met een opvallende voorkant, aangeschreven als “Shoegazer Music”. Geen idee wat me er nou precies in aansprak, maar een uurtje later lag “23” van Blonde Redhead in mijn CD-speler.

BlondeDe eerste draaibeurt viel wat moeizaam; ondanks dat de muziek vrij zoet overkomt is het niet erg toegangelijk. Toch pakte iets me; een moeilijk te beschrijven spanning die vaker opvalt in albums die later monumentaal blijken te zijn. De tweede keer viel het kwartje al. Altijd een mooi moment als dat gebeurt met nieuwe muziek. Melodieen worden opeens vanzelfsprekend, arrangementen vouwen zich wagenwijd open, ritmes wisselen elkaar op precies de juiste momenten af. Alsof je de muziek kan lezen precies zoals de artiest het bedoeld heeft.
En daarna wil je elk nummer over en over horen, om telkens weer nieuwe dingen te ontdekken. Aparte geluidjes, onverwachte invalshoeken, doordachte teksten, heerlijk. Intussen ontvouwt zich een samenhang van ontluisterende schoonheid. Instantane vervoering op een klein chromen schijfje.

miseryNog geen week later een tweede CD van Blonde Redhead gekocht. Met de gevaarlijk pretentieuze titel “Misery is a butterfly”. Maar het klopt helemaal! Wat een verstilde schoonheid! Wat een mooie, ijl vervlogen productie! Wat een betoverende zanglijnen! Spannende gitaarloopjes. Rammelende pianootjes. Arrangementen met koebellen, raspen en hoornen. En dat zonder dat het te druk wordt, nergens klinkt een noot te veel. Prachtig, wat een zinnenprikkelende ontdekking. En dat praktisch uit het niets. Als dit “Shoegazers music” is, wil ik de rest van mijn leven naar mijn schoenpunten blijven staren.

Mijn favoriete nummers tot nu toe zijn “Dr Strangelove” en “SW”, beiden op “23”, en “Falling Man” en het titelnummer van “Misery is a Butterfly”. Oordeel zelf …

Een Reactie op “Hof in vervoering

  1. jeetje, wat zingt ze hoog.

Geef een reactie

