Mensuh, we worde bedondert!

Vandaag ga ik eens lekker van leer trekken. En wel tegen electronica verkopers. Nare minkukels die het er zijn. En waarom? Omdat ze me een loer hebben gedraaid! Waar ik  met open ogen ben ingetrapt. Aanvankelijk dan. Nu niet meer. Ik zal terzake komen.

Een paar maanden geleden was ik voornemens wat hifi aan te schaffen. TV, versterker, boxen, DVD speler, dat soort werk. Beetje rondgekeken, leuke prijsjes gevonden en de keuze laten vallen op een redelijk bescheiden set bij John Lewis. Tot iemand me attendeerde op de winkel “RicherSounds”, waar alles significant goedkoper zou moeten zijn. Ik daar heen, prijzen vergeleken, en inderdaad. Stukken goedkoper. Mooi, goede tip.
Er zit een keerzijde aan natuurlijk. Je gaat dan namelijk automisch in een duurder segment zitten kijken. Combineer dat met een aalgladde verkoper met een insigne “Platinum salesman of year 2009″ en een gebrek aan kennis op electronica gebied mijnerzijds en je snapt wat er gebeurde. Het was My Friend dit en My Friend dat. Een 32″ werd een 42” flatscreen, de DVD werd een Blueray en de versterker iets van de buitencategorie. Maar ja, je bent er zelf bij en het spul glom allemaal erg mooi. Vooral op de Harmon Kardon digital receiver ben ik erg trots. Supergeil apparaat. Meer knopjes dan een spaceshuttle. En een handleiding die meer weegt dan het ding zelf.

Nou moeten al die apparaten ook nog op elkaar worden aangesloten. Volgens de verkoper moest dat met HDMI kabels. Had ik nog nooit van gehoord, maar dat klinkt logisch als alles HD is. Nou, doe er maar een paar van dan. WHAT THE FUCK? 80 pond per stuk? Nou vooruit, omdat ik zijn vriend was kreeg ik ze voor 40 pond per kabel. Ja maar dat vind ik nog steeds te veel! Een heel verhaal over hoe belangrijk goede kabels zijn voor de kwaliteit van beeld en geluid en je kan ze nog duurder krijgen en de gouden plugs zijn heel belangrijk zonder die kan je het net zo goed niet doen. My Friend. Nou, laat het verschil maar eens horen dan. Sorry, sinds kort hebben we geen testruimte meer. Mhhh. Nou ja, vooruit dan. Maar dan neem ik er twee in plaats van drie, zo dacht ik, en switch de ene kabel gewoon tussen DVD en TV uitgang. Goed, reken maar af, My Friend.

We zijn nu een paar maanden verder, en het is een supermooi systeem. Alleen dat geswitch met die kabels is irritant, en de versterker is er een beetje van in de war geraakt. Het kan niet meer automatisch selecteren op het juiste brongeluid. Dan toch maar een derde kabel kopen. Dit keer in een andere winkel, een soort plaatselijke Dixons. 70 pond alweer! Dat moet toch echt goedkoper kunnen, zei ik tegen de verkoper. Nee, dat kon echt niet, als ik ze vorige keer voor 40 had gekregen had ik echt heel veel geluk, kwaliteit heeft nou eenmaal een prijs. Niet gekocht dit keer; ik rook onraad.
Wat ik natuurlijk al veel eerder had moeten doen, was het opzoeken op internet. Ik vond een interessant forum waar iemand de vraag stelde of HDMI kabels inderdaad zo duur horen te zijn. Volgens een paar posters was dat dus keiharde oplichterij. Een digitaal signaal komt door of niet, er is helemaal geen sprake van kwaliteitsverschillen met nullen en enen. Zolang je bandwidth maar groot genoeg is. Een kabel van 2 pond doet dus exact hetzelfde als een kabel van 500 pond (ja serieus, je kan echt zo’n kabel voor 500 pond kopen. Is ie wel 10 m lang). Alleen verkopen winkels die goedkope kabels niet om de prijs hoog te houden. Op internet kan je ze echter wel voor een habbekrats krijgen.

Fuck, dat klonk toch wel logisch … er zaten nog wel wat tegenstanders op dat forum, die bij hoog en laag beweerden dat het wel veel uitmaakt. Maar dat bleken PR mensen te zijn bij electronica concerns. Mhhh, maar eens even een echte nerd expert bellen. Goede oude Joost. Volgens hem maakt het inderdaad niet uit. Nou, Joost geloof ik altijd, dus heb ik maar een kabeltje van een luttele £2.10 gekocht. Twee dagen later werd ie al bezorgd. Ik sluit hem aan … inderdaad geen enkel fucking verschil!

Ik ben dus gewoon voor 80 pond getild vorige keer. Terwijl me ook nog eens wordt voorgehouden dat ik korting kreeg. Grrrrrrrrr … dat is toch wel erg naar. Dat ik daar als technisch mens nog intrap ook. Doet mijn toch al niet zo hoge achting voor verkopers en PR idioten ook niet veel goed. Nou ja, voor iedereen die na mij glimmende spullen gaat aanschaffen: koop GEEN dure HDMI kabels voor geringe lengtes. En wat ga ik doen nu? Heb twee mogelijkheden:

  • Ik verkoop mijn kabels aan een of andere sukkel op EBay voor 70 pond.
  • Ga terug naar die winkel en wurg Mr Platinum Salesman met zijn eigen kabels.

Denk dat ik maar voor het laatste ga. En dan schreeuw ik de hele tijd “My Friend! My Friend!” in zijn gezicht. Naarling.

2 Reacties op “Mensuh, we worde bedondert!

  1. He mede-electronica sukkel =]

  2. Zou het kunnen dat deze man zijn platinum titel heeft verdiend omdat hij de enige is die kabels 2 pond voor 40 verkoopt en de klant daarbij lachend de deur uit gaat?

Geef een reactie

