Kewl garden

Kew garden - ArieWie weet zit ik hier niet meer zo lang, dus er moet nog wel even sightgeseed worden. Alhoewel ik moet bekennen dat als Arie niet op bezoek zou zijn gekomen, ik die dag waarschijnlijk gewoon thuis op de bank was gebleven. En waar gingen we dan wel heen? Naar de Botanische Tuin van London, The Kew Gardens. Op een schitterende, zonnige herfstdag.

Kew garden - Palm HouseErg mooi gebeuren, die Kew Gardens. 250 jaar oud en relatief beroemd vanwege de twee Victoriaanse tropische kassen. Voor Arie en zijn bouwko-collega architectonisch interessant omdat ze in de stijl van The Crystal Palace zijn gebouwd. (Daar wilde ik ooit nog over bloggen aangezien dat een mooi verhaal is en ik ooit een zoektocht naar de overblijfselen heb gemaakt, maar ja. Lui he.) Hier zien jullie de kleine, oudste kas, The Palm House genaamd. Mooi, nietwaar?

Kew garden - Hof in da houseBinnen was het aangenaam vertoeven, en Kesaya was in haar nopjes met alle tropische planten die ze uit Thailand herkende. Al moet ik er wel bij zeggen dat ze voornamelijk geintereseerd was in de planten die je kan eten. Wat mijzelf betreft; ik ben altijd erg in mijn element in een tropische omgeving, zeker als er ook nog leuke trappetjes en galerijtjes zijn. Hof in da (Palm)House!
Fok wat krijg ik toch een oude kop. Tijd om voort te planten. (Vinden jullie hem leuk, de woordspeling? Kunnen jullie gewoon zeggen hoor, dan maak ik er voortaan meer. Ik schud ze zo uit mijn mouw. U vraagt wij draaien).

De grote kas was iets minder mooi qua constructie, maar er stonden wel een hoop bizarre planten en bomen in. Heb een klein selectietje gemaakt van mijn schietkunsten:

Kew garden - 4Kew garden - 2
Kew garden - 3Kew garden - 1

Die laatste is inderdaad een vleeschetende plant, dat hebben jullie goed gezien. Gaaf dingetje he? Die eerste foto is niet van een plaatselijke composthoop of een plantenmassacre. Het is 1 levende plant met heel veel luie bloemen. Doen de moeite niet eens om op te staan voor een straaltje herfstzon.

Kew garden - KesayaUiteraard zijn er die dag veel foto’s gemaakt van mijn zwangere nimf in uitdagende combinaties met boom, bloem, plant en struik. Zitten jullie natuurlijk niet op te wachten, maar ik ben toch verplicht er daar eentje van te plaatsen. Bij deze dan: compositie met dikke buik en hoge boom.

En dan sluit ik af met mijn creatieve eruptie van die dag: een foto van de welgevormde Sackler Bridge. Zien julie hoe gewiekst ik de gebogen vorm weet te benadrukken? Door de structuur uit zijn oorspronkelijke context los te halen en te herintegreren met zijn natuurlijke compositie in de Euleriaanse zichtslijn leg ik toch maar mooi even de kracht van het onverlangen in al zijn abstractie bloot. Of zoiets. Bla. Misschien is frisse lucht toch niet zo goed voor me.

Kew garden - Bridge

Een Reactie op “Kewl garden

  1. Hoffie, I no understand 😦 English please.

Geef een reactie

