De satire voorbij

Kennen jullie Sarah Palin nog? De anti-Hof? Gods’s geschenk aan komedianten de wereld over? Lachen was dat he? Een onuitputtelijke bron van vermaak, oeverloos ook, voor een ieder die het fijnere absurdisme in de Amerikaanse politiek weet te waarderen.

Welnu, er is slecht nieuws. Het is uit met de pret. Sarah heeft een meesterzet gedaan: ze heeft zichzelf boven alle spot weten te verheffen. Ze is de satire voorbij. Niemand ter wereld, geen columnist, stand-up komiek, politiek commentator, geen Saturday Night Live, Hans Teeuwen, PZ Myers, wie dan ook, kan ooit iets lachwekkenders verzinnen dan wat ze zichzelf nu heeft aangedaan.

En wat is dat dan wel? Ze heeft een interview gegeven. Blijkbaar een heeeeel moeilijk interview. Want ze kon het niet helemaal zonder hulp af. Als een kind uit groep drie schreef ze daarom wat trefwoorden op haar handpalm zodat ze af en toe even kon spieken. Echt, je zou dit al niet geloven, maar het wordt erger. Wat waren die trefwoorden namelijk dan wel? Het waren er 6. Of eigenlijk waren het 3 begrippen. Welke 3 prangende vraagstukken waren voor Sarah zo belangrijk dat ze ze absoluut niet kon vergeten? Hier komen ze (vertaald uit het Republikeins)):

Energie

Budget Belastingverlaging

Amerikaanse moed erin houden

What the fuck! En dan ook nog een woord doorstrepen! Dit is toch alle waanzin ver, ver voorbij? Ik stel me voor dat ik een lezing moet houden op een congres. Ik ga een lastig praatje houden voor een gehoor van olie- en gas consultants, en ik schrijf op mijn hand: Boortorens, Water Golven en Rekenen. Zo, dat zal ze even goed bezighouden, die mannen van BP en Shell!

Maar het wordt nog mooier. Op het Amerikaanse internet zijn de Republikeinen al uitvluchten aan het verzinnen om dit debacle goed te praten. Of ze het zelf nou geloven of niet, daar komen we denk ik nooit achter. Je kan dergelijke lui immers per definitie niet overschatten. Maar als ze dan de volgende dingen gaan roepen, dan vrees ik toch het ergste. Hier kan geen satire meer tegenop.

I’m impressed. 45 minutes with 6—1 word cues…..amazing

Geef een reactie

