Wat doen de Hofs?

De Thai hebben soms een apart gevoel voor humor. Gisteren zag ik een meisje lopen met een T-shirt aan waarop een lief klein kuikentje stond afgebeeld. En, in grote dikke letters, de tekst: “Fuck off, fat bird!” (“Lazer op, vette rotvogel!”). Tsja. Dat wilde ik even kwijt. Veel spannendere dingen zijn er namelijk niet gebeurd …

Nou ja, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Maar om nou te zeggen dat dit mijn droomvakantie is … Altijd leuk om in Thailand te zijn natuurlijk, lekker eten, lieve gezellige mensen, aangenaam warm etc. Wel is het een heel gedoe om een baby mee te zeulen, inclusief een 45 kilo zware entourage die deels steriel moet blijven (is het inmiddels niet meer kan ik jullie tovertrouwen). Toch vind ik het allemaal nog wel meevallen, en Micah is tegenwoordig zo’n leuke, makkelijke baby, dat maakt het allemaal wel waard. Het klinkt cliche, maar 1 lachje maakt een hele dag koffers zeulen in de brandende zon bijna leuk.

Waarom is het het hele gebeuren dan wel minder? Omdat de Hofs hier eigenlijk zijn om uit te breiden. We moeten van 3 naar 4 Hofs, maar er staan ons wat Thaise pennelikkers in de weg. Fransje, Kesaya’s zoon van 10, heeft nog steeds de achternaam van zijn biologische vader (wiens Gaullische hondenaam  gedoemd zal blijven tot in de 1000e generatie of hoe zeiden ze dat ook alweer zo mooi in Den Bijbel?) Om Fransje mee te kunnen nemen naar hetzij de UK hetzij Dubai, moet ie binnen ons huwelijk worden bijgeschreven.
Natuurlijk had ik verwacht dat dat een verzoeking zou worden, maar tot nu toe zijn we nog helemaal geen barst opgeschoten. We zitten in de verkeerde stad, ambtenaren willen ons niet vertellen wat we moeten voorbereiden, websites werken niet, procedures veranderen waar je bij staat, de officiele instanties weten zelf niet of dit onder adoptie valt of niet … erg vervelend. Aangezien vrijwel alles in het Thai gaat kan ik niet controleren wat er gebeurd, of ingrijpen als ik zie dat iets mis gaat. En Kesaya is te beleefd om haar zin door te drukken, dus die laat zich van kastje naar de muur sturen (of in ons geval: van HadYai naar Pak Tho en terug). Iemand probeerde haar zelfs wijs te maken dat ze haar eigen zoontje moest adopteren. Dat zal toch wel niet …
Ik heb nu mijn hoop gevestigd op de Nederlandse ambassade die heeft beloofd mee te denken en uit te zoeken wat we moeten doen. Een laatste mogelijkheid zou zijn om de boel lichtelijk te flessen: we gaan naar een gemeentehuis en laten Fransjes naam veranderen zonder erbij te zeggen waarvoor. Dat schijnt te kunnen namelijk. En dan laten we het hele voogdijschap verhaal voor wat het is en vertellen overal gewoon dat ie echt ons kind is.  En we kunnen nog proberen mensen om te kopen, maar dat is uiteraard een beetje link.

Fransje zelf snapt uiteraard niet helemaal wat er allemaal aan de hand is. Wel is ie dolblij dat ie zijn broertje ziet; hij is niet van hem weg te slaan. Schattig allemaal hoor. Vorige week, toen Kes en ik er een beetje doorheen zaten qua regelwerk, gingen we met zijn allen uit eten. Fransje zat naast Micah en zodra de kleine een kik gaf, stopte Grote Broer een speentje in Kleine Broer zijn mond. Apetrots was ie dan. Wederom het cliche: dat maakt het allemaal toch wel weer waard.

Nou, omdat jullie mijn klaagverhaal hebben willen aanhoren hier wat fotootjes als beloning. Uiteraard van Micah, mijn camera schijnt geen andere foto’s meer te te kunnen registeren. Behalve dan die laatste: dat is ons uitzicht van onze hotelkamer in Samui. Ja, dat zei ik er dan even niet bij he! We zijn nu drie daagjes op Samui om even romantisch te doen. Hof Junior en Hof Super-Junior bivakkeren even bij oma. Leuk hoor die kinderen maar het moet niet te gek worden. Bwoehahahahah!

Broertjes

The king and I

Op de trouwerij van een vriendin van Kesaya

ff rust ...

Geef een reactie

