Update

De huidige stand van zaken is er niet heel veel rooskleuriger op geworden. We zitten nog steeds vast in Bangkok, zonder noemenswaardige doorbraak vooralsnog. Maar laat ik voor de verandering positief beginnen: we zitten in een prima hotel, een mooi groot luxe service appartement voor een vriendenprijsje. Kesaya’s Marriott contacten blijken goud waard te zijn. En Eelco is er! Dat geeft gelukkig de nodige afleiding, anders waren we knettergestoord geworden.

Elke dag bel ik twee keer de ambassade om te vragen of onze zaak al in behandeling is genomen. Helaas staat de Visa Section niemand meer ter woord; het telefoonmenu is veranderd en laat weten dat het niet meer mogelijk is om met medewerkers te communiceren of langs te gaan. Visa aanvragen moeten via de externe agency worden geregeld en zullen 4 tot 6 weken in beslag nemen. Wat dat betreft is onze situatie dus verergerd.
Gelukkig was iemand bij de Home Office in Engeland me zo vriendelijk een direct nummer te geven van iemand in de ambassade. Een Britse vrouw, Caroline geheten, die me in tegenstelling tot de hufterige klerken wel vriendelijk te woord staat. Helaas blijkt ze tot nu vrij ineffectief. Ze weet intussen wie we zijn en hoe het zit, maar ze komt niet verder dan beloven dat ze de klerken op de Visa Section zal aansporen om mijn brief door te geven aan hun manager zodat die actie kan ondernemen. Elke dag wordt gezegd dat we opgebeld zullen worden om te horen wat er nu verder gaat gebeuren. Intussen is het niet raadzaam om het nieuwe visum aan te vragen want dat zou de zaak alleen maar kunnen verwarren.
We wachten nu dus al 5 dagen. Ik heb een misselijkmakend vermoeden dat die klerken expres die brief niet doorgeven aan hogergeplaatsten, uit angst voor represailles vanwege hun geblunder.

Wel zijn we de voorbereidingen voor een eventuele nieuwe visumaanvraag aan het treffen. Dat is ook niet bepaald een feest. Documenten moeten worden gemaild, gescand, gefaxed en ondertekend terwijl de computer apparatuur in ons hotel helaas niet echt goed is. Ook moest Kesaya een nieuwe tuberculose test doen, wat ook alweer anderhalve dag en een hoop geregel kostte.
Alle hulde voor mijn werkgever trouwens, die ons binnen een dag na het slechte nieuws al voorzien had van een paar benodigde documenten. En bovendien zelf rondgebeld had in Engeland om support voor onze zaak te krijgen. Het heeft helaas niets uitgemaakt maar het gebaar wordt erg gewaardeerd.

De ambassade is vandaag al om 1 uur dicht gegaan voor het weekend, dus we kunnen nu twee-en-een-halve dag niets meer doen. Misschien maar goed ook, dan kunnen we even bijkomen en maandag weer met frisse moed de strijd aangaan. We hebben besloten naar een vriendin van Kesaya in Pattaya te gaan, dat ligt vlak bij Bangkok. Zien we haar ook nog (ze is net bevallen van haar tweede kind), en ze heeft een comfortabel huis met haar Engelse man Jack. Wie weet heeft die nog ingangen overigens. Ook is het goed om Bangkok even te verlaten: de protest groep heeft narigheid aangekondigd. Tot nu toe viel het allemaal reuze mee allemaal, maar echt lekker op mijn gemak zit ik hier nou ook weer niet.
Eelco en ik gaan dan misschien een paar dagen naar Cambodja terwijl we wachten op uitsluitsel. Ik moet immers ook nog mijn visa verlengen door even het land uit te gaan. Oh ja, nog een ander, miniem, succesje: Micah hoeft zijn visum niet te verlengen. Dat zien ze door de vingers omdat ie zo schattig is.

Tot slot ben ik me aan het beraadslagen over wat ik ga doen als deze ellende voorbij is. Hoe het ook afloopt, dit kan je toch niet zomaar over je kant laten gaan? Als de autoriteiten in Engeland geen maatregelen willen nemen tegen de ambassade of tegemoet komen in de kosten, dan wil ik dit aan de grote klok gaan hangen. Geen idee of dat kans van slagen heeft en of er mensen zitten te wachten op dit verhaal, maar we kunnen het altijd proberen. Misschien dat een brief naar een grote krant wat kan uithalen, of een column op een website van de Guardian (daar kunnen lezers columns insturen waar dan commentaar op gegeven kan worden). Als iemand tips of ideeën heeft, laat het horen alsjeblieft.

Een Reactie op “Update

  1. Ik zou zeggen vertaalde fragmenten uit “Idioten” (de inmiddels legendarische column van worldpress.com) inzenden als column naar The Times en Guardian…als hij in 1 van de 2 geplaatst wordt is dat visum binnen…

    (en doe de groeten aan E)

Geef een reactie

