My descent into madness

Ik zou willen dat ik goed nieuws te melden heb, maar helaas: de narigheid draait op volle toeren door. Omdat Micah en ik intussen al een maand in Thailand zijn, moeten we onze Thaise visa laten verlengen. Plus boetes betalen voor elke dag dat we langer blijven. Erg vervelend, maar er valt niet onderuit te komen. Dus heb ik dat vandaag maar geregeld. Je bent op vakantie of niet tenslotte …

In de ochtend probeerde ik het nog, tegen beter weten in, door de desbetreffende instantie te bellen en naar de regels te vragen. Er werd niet opgenomen. Dan maar de taxi gepakt naar het bureau in Pattaya (we logeren daar bij vrienden) en persoonlijk om opheldering vragen.
Ik kwam terecht in een klein donker hol, waar ongeveer 100 oude, ingezakte en roodverbrande Duitsers, Denen en Fransen morrend aan het wachten waren op wat komen ging. Goed voorteken, daar hou ik van! Aan de receptie liet ik het woord baby vallen en dat hielp. Een Amerikaanse man in dienst van de immigratiedienst kon me wel even direct uitleggen hoe het zat. Wat blijkt? Een meevaller! Eindelijk! Micah kan blijven zolang ie wil want als baby is ie niet rechtsprakelijk. Dus geen zorgen daar.
Voor papa, daarentegen, lag de zaak anders. Ik moest 1900 baht betalen om een week langer te kunnen blijven, plus 500 baht boete voor elke dag die ik tot nu toe langer was gebleven. Dat waren er 4, volgens de Amerikaan. Het alternatief is de bus pakken naar Cambodja en dan het land weer opnieuw inkomen. Kost hetzelfde maar dan is het visa voor een maand geldig.

Ik koos voor de de verlenging van een week, die ter plekke kon worden geregeld. Slechts 3 uurtjes wachten scheidden mij van mijn stempel. Wat ben je op zo’n moment ontzettend blij met computerspelletjes op je telefoon! Eindelijk aan de beurt, en er werd me verteld dat ik voor 6 dagen moest betalen ipv 4. Dat klopt niet met wat me eerder is verteld, zei ik, dus vraag dat even na. Maar ja, in elk land gaan alleen de grootste zinloze gefrusteerde idioten bij een dergelijke instelling werken, en Thailand is daarop bepaald geen uitzondering. Het varkenshoofd zei dat ik moest betalen anders zocht ik het maar uit. Dat deed ik dan maar.
Mijn geld en paspoort werden daarop naar de volgende eencellige geschoven, die er nog eens naar keek. Vier dagen, zei die. Mooi, ga maar met je collega uitvechten! Dat deed ie vervolgens. Het zal een intellectueel gevecht op hoog niveau zijn geweest, maar uiteindelijk trok ik dan toch nog aan het kortste eind. Uiteraard. 1000 baht laten ze niet liggen. Nou goed, kom op met mijn paspoort en het visum. En die kreeg ik dus, en wat staat er op?

“For applicant Mr Echtgenoot Hofland”

Grrrrrr … overnieuw maar weer. Dat duurde gelukkig maar 10 minuten of zo, maar daarna moest het wisselgeld nog worden afgegeven door een derde ameube, weer een loketje verderop. En dat kostte vervolgens nog een uur. Toen vrijwel iedereen het pand al had verlaten kon ik ook naar huis. Maar wel tig zinloze stempels in mijn paspoort rijker.

(Achteraf denk ik dat de verwarring met die 4 en 6 dagen komt vanwege de maand Februarie. Een toeristenvisum is een maand +1 dag geldig, maar nergens staat de definitie van een maand beschreven. Blijkbaar is het een kalendermaand verder en dan wordt de cijfer van de datum met 1 verhoogd. En niet 30 dagen plus 1, zoals die anderen dachten. Komt nog bij dat de stempel van mijn visum precies over een ander heenvalt zodat de datum nauwelijks te lezen valt. Als je in Februarie een visum koopt, kan je dus 3 dagen korter blijven dan in December (jajaja schrikkeljaar). Als dan toch alles tegenzit, dan ook in de miniemste details natuurlijk).

Volgende keer een leuk, gezellig en positief verhaal over dingen die meezitten. Ik hoop dat dat voor het jaar 2014 zal zijn.

Een Reactie op “My descent into madness

  1. Pingback: Hof heeft hoop! « Waar hangt Hof uit?

Geef een reactie

