Mooie dingen zijn dat

Het is tijd dat er weer eens een positief geluid op dit blog te horen is, en wat voor een mogelijkheid heeft zich aangediend: de geboorte van een nieuwe Hof(/Reeser)! Nou heeft de Hof niet bepaald te klagen over de aanwas van nieuwe neven/nichten, de teller staat inmiddels alweer op 6, maar dit keer is het toch wel een extra bijzondere aangelegenheid. Natuurlijk, als rechtschapen atheist/boeddhist is elk leven me even dierbaar, maar deze nieuwe telg geeft reden tot een diepere beschouwing: Anne is namelijk een symbool voor de geweldige tijden waarin we nu leven!

Ik zal ter zake komen. Anne, het kind van mijn zusje Marleen en haar vriend Martijn, is geboren via de IVF methode. Tegenwoordig is dat allemaal niet zo heel opzienbarend meer, maar de oudere lezers zullen zich met mij kunnen herinneren dat het tijdens de introductie van IVF bepaald anders was. Als klein kind zag ik op TV de aankondiging van de eerste reageerbuisbaby, zoals ze toen nog genoemd werden. Ik snapte toen natuurlijk niet de consequenties en morele tegenwerpingen, voor mij was het slechts indrukwekkend nieuws. We zijn er nu aan gewend geraakt, maar laten we ons even indenken wat voor een enorme revolutie dit teweeg heeft gebracht. Waar echtparen voorheen slechts konden accepteren dat ze kinderloos zouden blijven, met alle geestelijke consequenties vandien, werd er nu opeens hoop geboden! Voor wie wil weten wat voor impact kinderloosheid vroeger had, lees de boeken van Thomas Roozenboom, waar een terugkerend thema is dat wegkwijnende echtparen nooit het genoegen van nageslacht hebben kunnen ervaren.
En nu, nu hebben al 4 miljoen blije, gezonde, levenslustige kinderen het licht gezien door deze wonderlijke ingreep. Niet voor niets heeft afgelopen week, welk een wonderlijk toeval, de ontdekker van de IVF methode een Nobelprijs gekregen. De katholieken en moslims moesten zonodig weer eens tegen zijn: er zouden embryos verloren gaan. Tsja, misschien moeten ze eens gaan praten met de 4 miljoen en 1 mensen die anders nooit hadden bestaan. Als je enkele klompen cellen die anders toch via de natuurlijk weg waren afgestoten prefereert boven volwaardige mensen met bewustzijn van geest en handelen, dan moet je je toch echt gaan afvragen of je die claims van zogenaamde morele superieuriteit nog wel met goed geweten kan handhaven.

En dus gefeliciteerd Hofzus en Hofzwager, met de mooie kleine Anne! Maar de allergaafste baby blijft natuurlijk Micah, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik mag graag schertsen over mijn kleine knul, maar stiekum ben ik natuurlijk apretrots. Deze week zijn eerste halve metertje gelopen en ook nog eens zijn eerste woordje gezegd. En wat was dat woordje? Geen mama, en ook geen papa. Nee, die zijn niet goed genoeg voor onze Micah. Het eerste woord, dat hem nog zijn leven lang zal worden nagedragen, was …

Bird.

Niet eens vogel of nok (in het Thais), maar platweg: Bird. Ik was er zelf niet bij dus ik ben een beetje skeptisch over het verhaal, maar Kesaya zweert dat het klopt. Ze zaten op het balkon toen er daadwerkelijk een vogel voor hun snufferds landde, waarop Micah naar de gevederde vriend wees en Bird zei. Ik geloof het graag natuurlijk. Vandaag zat er trouwens een baby-havik op datzelfde balkon. Maar ik dwaal af. Of eigenlijk ook niet, ik ben gewoon klaar met deze post.

Een Reactie op “Mooie dingen zijn dat

  1. Mooi! Alleen heet ze Anna en geen Anne.

Geef een reactie

