Ik zal het even verduidelijken

Wie mijn voorgaande post eerst heeft gelezen, zij het vergeven als hij of zij niet helemaal wijs werd uit het laatste deel van het relaas. Dit stuk beschreef de moeilijkheden die mijn taxi chauffeur en ik hadden mijn huis te bereiken. Zeg Hof, zo moeilijk kan het toch niet zijn om eventjes naar je huis te rijden? Nou ik dacht het dus wel! Ik zal dat eens even op ludieke wijze verduidelijken. Hier komen kaartjes, hoera!

Zie hier kaartje 1, welke de Palm Jumeirah toont. Geil eilandje, nietwaar? Aan de top zie je het befaamde Atlantis hotel op de Crescent (omgang), in het midden waaieren de Fronts uit (bladeren) en aan de onderkant bungelt de Trunk (stam), waar de paupers zoals ik wonen. Ik heb een soortement van vergrootglas rond mijn gebouw getekend. (Gaaf Hof! Ja, dank je).

De verkeerssituatie op de Palm is lichtelijk apart te noemen. We gaan naar kaartje 2, waar ik de Trunk heb uitvergroot. Aan de rechterkant van de Trunk zie je in het groen aangegeven de Shoreline Apartments, bestaande uit twee rijen van 10 gebouwen langs een verkeersader. De rijbanen van de verkeersader zijn gescheiden, dus je kan niet omkeren. Je kan ook niet stoppen of parkeren; om bij een gebouw te komen, moet je naar rechts de ventweg op die je dan vervolgens bij de voordeur van je keuze brengt.

Ik heb in het kaartje de normale route naar mijn huis getekend. Volg de rode lijn: onderin rij je via de brug het eiland op, dan hou je rechts aan en rijdt over de verkeersader langs gebouwen 1 tot 6 (Basri tot Palm Terrace), dan gaan we weer een brug over, rijden langs gebouwen 7 tot 10 (Haseer tot Das) en dan komt de truuk: er moet een U-turn worden gemaakt via de linker rijbaan. Als je die mist, rij je de Trunk uit en kom je bij de bladeren terecht. Enfin, na een geslaagde U-turn rij je weer terug, langs gebouwen 11 tot 14 (Habool tot Hallawi). Ergens moet je dan de ventweg op zodat je de ingang van gebouw 14 kan bereiken. Tot zover niks aan de hand.

Kijk nu eens wat er gebeurt als je van gebouw Das naar gebouw Hallawi moet. Zoals mijn maat Eirik laatst. Das is dus het laatste gebouw aan de rechterkant, rechts naast de U-turn. Ik heb het in het volgende kaartje met zwart omcirkeld. (Sjee je pakt wel uit Hof! Ik weet het, ik doe het allemaal voor jullie).

Tsja. Daar zit je dan in je bolide op de ventweg, terwijl je je eigenlijk op de linkerrijbaan van de hoofdweg moet bevinden teneinde die U-turn te kunnen maken. Je zou natuurlijk een spannende illegale maneouvre kunnen maken, maar zo zijn we niet getrouwd in Dubai. En dus rij je braaf de ventweg af, door de tunnel heen naar de bladeren toe. Gelukkig kom je binnen 5 minuten alweer een U-turn tegen, dus we gaan weer de goede richting op. Ware het niet dat de weg NIET terug uitkomt bij de Shoreline Apartments. Nee, dat zou veel te makkelijk zijn. De Shoreline kan je maar van 1 kant binnen, en dat is onderaan.
De enige mogelijkheid is, zoals ik met de rode lijn heb aangegeven, om helemaal terug naar de brug aan het begin van de stam te rijden, daar dan onderdoor te gaan, dan via de ventweg bij gebouw Basri weer terug op de hoofdweg te komen, door te rijden naar gebouw Das bovenaan (waar je inmiddels alweer 15 minuten geleden vertrok), de linkerrijbaan op, de U-turn maken en dan de laatste 500 meter naar mijn gebouw afleggen.

DAT IS TOCH ABSURD??? Zoals gezegd, die afstand is hemelsbreed iets van 500 m, je loopt het in een minuutje of 6, 7 als je pech hebt, maar per auto moet je maar liefst ZEVEN KILOMETER omrijden, wat je meer dan een kwartier kost. En voor je roept “Moet je maar gaan lopen!”, bedenk dat dat in de zomer met 50 graden volledig onmogelijk is. Zelfs 5oo m. Wat het helemaal raar maakt eigenlijk. In een land waar je het halve jaar lang geen andere mogelijkheid hebt dan je met de auto te verplaatsen, zou je toch verwachten dat ze het rondtuffen wat makkelijker zouden maken. Hee, en dat uit MIJN mond, he lezers! Zien we dat even? Dan MOET het natuurlijk wel waar zijn!

Nou ja boeien verder. Jullie hebben nu in elk geval de goede richtingsaanwijzingen gekregen naar mijn woning. Dus waar wachten jullie nog op? Hierheen komen met die luie donders! Ik wil geen smoezen meer horen, ik verwacht vanaf nu drommen bezoekers! Je rijdt er desnoods maar een stukje voor om!

2 Reacties op “Ik zal het even verduidelijken

  1. Leon, de infrastructuur op die eilanden stamt uit de bronstijd en is hooguit afgestemd op hettitische strijdwagens door onagers voortgetrokken. Niet voor vierkante hectares SUV om makkelijk in te manouvreren dus.

  2. Nid en ik willen graag lanskomen. Dat was ons plan. Helaas, nadat we de plattegrond van jullie ” eiland ” bekeken hadden, hebben we onze plannen veranderd. We komen gewoon niet. Net zoals jullie. Helaas pindakaas, misschien volgende keer…

Geef een reactie

